Tahko MTB 2014

Keskustelua pyöräkilpailuista ja muista pyörätapahtumista. Avoin kaikille.
MikaK
Kramppilainen

Re: Tahko MTB 2014

Post by MikaK » Sat Jun 28, 2014 22:00

No nyt on reissu tehty. Keli oli kohdillaan, rata ei koskaan ole ollut noin nopea. Uusi loppulasku oli per****tä; väkisin pidennetty viimevuoden loppulasku maustettuna keskelle reittiä varastoiduilla hiihtohissin osilla. Muutenkin lasku oli täynnä helposti muljuvaa irtokiveä ja hiekkaa, kuin soramontun reunaa olisi ajanut. Harmi, että sitä vuosien takaista laskua ei voida enää käyttää -se muistaakseni oli oikein mukava.

Ei mennyt oma ajo ihan putkeen. Puolivälissä retkeä keulaan ilmestyi melkoinen klappi, ja kenttätutkimusten perusteella sain lopulta paikallistettua sen ohjainlaakeriin. Oli stemmin vaihdossa kai ohjainlaakeri muljahtanut huonoon asentoon, ja nyt se asettui kohdalleen. Sitten takakumi alkoi falskaamaan ja kun ei alkanut pitämään parista pumppaussessiosta huolimatta, oli aika laittaa sisuri paikoilleen. GPS-jäljen perusteella noihin askareisiin meni 14 minuuttia, tosin eipä alle kolmen tunnin olisi menty kuitenkaan kun jalat olivat totaalikrampissa Tuuliharjalta saakka. No tätä maastopyöräily on, aikaisemmissa karkeloissa ollutkin suhteellisen hyvä kisaonni (mutta huono muisti). Keula ilmeisesti tarvitsisi uudet öljyt, kun jäykistyi oudosti, aivan kuin olisi ollut lukitus päällä. Olisivatkohan vaimenninöljyt siellä kuohuneet... uusi tilanne mulle tämä iskunvaimennuskomponenttien huolto - yleensä kalusto vaihtuu ennen kuin kilsat tulevat täyteen :)

Tällä kertaa hankkiuduin neljännen lähtörivin paikkeille, ja ratkaisu oli totaalisen oikea. Vai miltä näyttää: https://www.youtube.com/watch?v=PTIVZOzjCgA Vain muutamassa paikassa jouduin työntämään ruuhkan takia, muuten sai ajella melko lailla omaa vauhtia. Ajofiilis oli ihan hyvä ja tuntui kulkevan mukavasti, ainakin Tuuliharjalle saakka. Väkeähän oli hirveästi, eiköhän taas joku ennätys tainnut tulla. Jotenkin ne kaikki kihnuuttajat sinne metsään kuitenkin hävisivät.

Muut Krampin hirvet tuntuivat ajavan kuin viimeistä päivää ja näyttäisivät sijoitukset olevan se mukaisia. Hienoa ajoa myös JussiK:lta, mahtavaa vauhtia!

Ensi vuonna sitten 180km porukkalenkkeillen ja yhtenä rintamana maaliin?? Vai olisiko se sittenkin se kolmen tunnin alittamisen aika ennen kuin vaivaistalo kutsuu...
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

Jari
Kramppilainen

Post by Jari » Sat Jun 28, 2014 22:49

Tänään mietin reitillä, että kolmessa kierroksessa ei ole mitään järkeä kun kaksikin vie voimat ukosta. Tai sitten pitää alkaa treenaamaan!
Vatsan kanssa ongelmia, alaselkä jumissa toisella kierroksella Tuulivaarassa. Siihen Burana 600:sta. Jalat aika finaalissa jo 80km kohdilla. Sitä se vähäinen pyöräily tekee.
Polut vielä menee, mut tie osuudet on kyllä hanurista. Tuntuu, että kiviä on vuosi toisen jälkeen enemmän.
Onneksi meni alle kahdeksan tuntia (7:52h), vaikka Tuulivaarassa olin sitä mieltä, että ei onnistu, mutta El Granden alla huomasin, että kaikki on vielä mahdollista.

Kaikki kihnuttajat sopi metsään. Vaikka en itse ole mikään pro-alamäkikuski niin kyllä ohituskaistalla sai olla monta kertaa alamäessä. Jengi on niin huonoja laskemaan alamäkia!!
Yksi tyyppi sanoi, että on toista kertaa maastossa tänä kesänä. Teki mieli sanoa, että pitääkö tänne tulla harjoittelemaan maasto-ajoa!

Ehkä ens vuonna taas :)
MC Kramppi - Cannondale Team
www.mckramppi.com
#mc_kramppi

jussik
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin

Post by jussik » Sat Jun 28, 2014 22:56

mä olen selitäänyt ton iskarien jäykistymisen loppua kohti sillä et kuljettaja ei jaksa jumpata enää pyörän päällä sitä smoothia menoa. auttas varmaa ku ois joustoo sille et riittää. mut koht piazzaa kattoo bändii, matka pitää valita niin että jaksaa afterpartyt

Tase
Kramppilainen

Post by Tase » Sat Jun 28, 2014 23:43

Äijät polkas hyvin :smt038
Jartsa! Miten vertaat 2010 tahkoon? (Aika(h) lähellä sitä meinaan)Reitti/olosuhteet? kunto? jne...
Niin, ja kolmas kierros mennään tahdonvoimalla :smt109

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi » Sun Jun 29, 2014 0:24

Odotuksen kisaan eivät olleet kummoiset. Pääsiäisenä jalka hirtti kiinni. Ilmeisesti lonkkaa vasempaan jalkaan tuli jonkinlainen niveltulehtus tai jotain sinnepäin. Tilanne parani silloin noin viikossa mutta jo viikkoa myöhemmin totesin että nivel kipeytyi uudelleen kun vähän enemmän yritti ajaa. Totesin että paras hoito oli riittävä lepo. Puolentoista kuukauden ajotauko teki tehtävänsä joten kisassa oli oletus että vauhti on surkea. Ja kun jalka ei enää kiukutellut niin enää ei ollut motivaatiota treenata kun Tahko oli jo lähellä ja olin asennoitunut niin että ei juuri pyörällä ajeta. Harkitsin jopa matkan vaihtamista 60 kilometriin mutta minuun iski nuukuun enkä halunnut maksaa kymppiä lisää siitä ilosta että matka puolittuisi ja pääsisin johonkin huonompaan lähtöryhmään missä saisi jonottaa enemmän. Totesin että ainahan voi vaikka ekan kierroksen jälkeen keskeyttää jos ei kerta kaikkiaan kulje. Rengastuksiinkaan en jaksanut panostaa. Normaalisti laitan Tahkolle alle jotain rullaavampaa. Tällä kertaa ajattelin että tällä kunnolla kaikki kuitenkin ajavat tiellä karkuun oli rengastus mikä tahansa. Juhlitaan sitten edes teknisillä pätkillä. Nobby Nic 26*2.4 ja leveät Flow vanteet yhdistelmällä saikin juhlia koko rahan edestä teknisillä kivikoilla. Kovaa ja kohti. Renkaita säälimättä rumilla linjoilla liikoja väistelemättä eteenpäin.

Lähtöruudukossa olin sijoittunut tuluille sijoille Jartsan kanssa. Mies oli teipannut viime vuoden väliajat stemmiin. Tarkoitus oli ilmeisesti alittaa ne. Itse olin taas riisunut pyorästäni kaikki aikaa näyttävät laitteet. Ajalla ei olisi merkitystä. Vain maaliin pääsyllä. Lähtöpaulusta Jartsa häipyi horisonttiin kaikkien muiden kanssa. Nilsiään asti kaikki vetivät minusta poikkeuksetta oli suurena massana. Varmaan siis joku 400 pyöräilijää tai jotain sinne päin. Ei ollut yhtä ainoaa pyöräilijää joka olisi samaa vauhtia mennyt. Vähän ennen ekaa huoltoa Rale ohitti minut ja kiilauduin seuraan. Huoltoon tultiin yhtä matkaa. Täällä tapasin myös ensimmäistä kertaa virolaiset ystävät Töniksen ja Hugon.

Kinahmilla kun tie vaihtui poluksi oli vastassa totaali sumppu. Taisi minuutti tari mennä jopa ihan paikallaan seisoskellessa. Sen jälkeen mäki ylös rauhalliseen tahtiin pienillä sykkeillä tiukasti jonossa. Yllättäen mäen päällä vauhtia kuitenkin löytyi ja vaikka tiukasti jonossa mentiin totesin että vauhdin puoleen ei paremmasta väliä, edettiin aivan riittävän vauhdikkaasti. Sen vetisen notkon jälkeen vaihdoin vihdoin ensimmäistä kertaa ohituskaistalle. Kinahmin jälkeiseen huoltoon tullessa totesin maltillisten lämpötilojen takia oloni niin fressiksi että ajoin läpi pysähtymättä.

Kinahmi kakkosella ihmettelin miten Ralella virtaa riitti. Mies polki melkein Taivaan portaille. Myös Töniksellä ja Hugolla oli veto hyvin päällä. Alamäessä kuitenkin luotin pitkään joustoon ja annoin gravitaation vielä minut kaikkien kolmen ohi. Tämän jälkeen en virolaisia enää nähnyt mutta tiepätkillä Rale tuli pari sataa metriä perässä. Yllätyksekseni mies ei kuitenkaan oletusten mukaisesti ajanutkaan minua Tuuliharjaa edeltävässä pitkässä ylämäessä kiinni. Alkoi ilmeisesti veto vähenemään Ralella. Tuuliharjalla huomautin asiasta ja Rale tunnustikin että vaikeaa on. Itse kerroin että kiitos viileän ilman kulkee ihan hyvin. Surkean kunnon takia vauhtia on mitä on mutta viileän ilman takia veto pysyy päällä eikä normaalia voimien vähenemistä juurikaan tunnu esiintyvän.

Matka eteni ilman ongelmia viileällä kelillä ja El Grandekin meni mukavasti nollilla ylös. Piazzalla kysyin ekan kierroksen täytyttyä joltain paljon on aikaa kulunut. 4 tuntia oli vastaus. Kuulosti hyvältä. Ennakkoon ajattelin että jos alle 10 tunnin menee niin hyvä on näillä treeneillä. Normaalilla tunti turpiin toisella kiekkoksella matikallanikin se tarkoittaisi noin 9 tuntia. Ei huonosti lähtökohtiin nähden.

Toisella kiekkoksella aloin edetä parin jyväskyläläisen kanssa samaa tahtia. Pojat tosin olivat jo neljännellä kierroksella. Tiesiirtymää Nilsiään kohti mentiin jyväskyläläisen peesissä. Tilanne nauratti. Olin miehen peesissä jolla oli kolme kertaa enemmän matkaa takana kuin itselläni. Myöhemmin mentiin milloin kukakin edellä tilanteen vaihdellessa. Toisen kierroksen Kimahmin polkuajelu oli nautinnollisin kyseisen polun ajelu ikinä. Ei ruuhkaa, ei kuuma, kroppa pelasi. Normaalistihan eka kierros on menty tiukasti ruuhkassa ja toisella kierroksella kuski on ollut jo niin romuna että nautinto on kaukana.

Toinen jyväskylän mies sanoi ajaneensa Kinahmin polun lopun aivan sumussa sokerien äkkiä romahdettua. Taukopaikka pelasti ja marka jatkui yhä samaa matkaa. Mies valitteli geelien loppumista ja kun toisellakaan 4 kierroksen miehellä ei ollut antaa tarjosin omiani. Kiitos viileän ilman en käyttänyt ensimmäistäkään geeliä tai energiapatukkaa koko kisassa. Tarjous kelpasi hyvin miehelle. Tuntui geelit toimivan. Taivaan portaiden jälkeen ei enää nähty. Maalissa eroa oli jo 17 minuuttia.

Toisen 4 kierroksen kuskin kanssa yhteiselo kuitenkin jatkui. Pari kilsaa ennen viimeistä huoltoa kumppanini alkoi puhua ajasta. Tunti 15 minuuttia aikaa alittaa tavoiteaika eli 18 tuntia. Totesin että ei pitäisi olla mikään ongelma. Tarjoittaisi siis samalla sitä että minäkin pääsisin alle 9 tunnin. Viimeisestä huollosta yllättäen jyväskylän mies ajoi läpi ja kun vointini oli hyvä päätin sekunnin harkittuani tehdä samoin. Ennen kivikkoalamäkeä pyysin päästä kärkeen. Tässä suosikkialamäessä tykkään aina kaahailla. Kiveä on reilusti mutta aina löytyy hyvä linja mistä edetä liikoja hiljentelemättä. Ja kun muut yleensä ottavat varovaisemmin oma mieli on hyvä kun saan näyttäviä ohituksia tehtyä reilusti. 4 kierroksen mies sanoi ottavansa vähän rauhallisemmin. Reilun 230 kilsan jälkeen väsyneenä ei turhat riskit miestä enää kiinnostaneet. Kun pääsin tielle miestä ei näkynyt enää missään.

El Grandella näimme jälleen ja tällä kertaa ajokaverini puhui jo 17 ja puolen tunnin alittamisesta. Kuulosti hyvältä. Totesin että maalissa nähdään. Aion ajaa mäen täysin itsekkäästi omaa vauhtia ylös riippumatta onko se nopeasti tai hitaasti. 4 kierroksen mies eteni vähän nopeammin ja meni menojaan. Itsekin kuitenkin pääsin varsin helposti nollilla tämänkin kierroksen nousun ylös. Mäen päällä taas ketjua kireällä ja hirveällä kiireellä mäkeä alas. Alle kahdeksan ja puolen tunnin aika kuulosti hyvältä tavoitteelta.

Loppuaika 8.28.40. Eka kierros 4.02. Kaverini oli saanut maaliin aikaiseksi 2 minuuttia kaulaa. Viilis oli hyvä. Kisa meni paljon paremmin kuin osasin ikinä kuvitellakaan. Taisi olla toiseksi nopein aikani ikinä. Kuntoni oli huono. Voimaa ei reisissä ollut kuten alkumatka osoitti. Kuitenkin kiitos viileän kelin normaalia hiipumistani ei esiintynyt vaan veto pysyi hyvänä loppuun asti. Keskikroppakin pelasi joten tekniset paikat menivät mallikkaasti. Tiesiirtymät hitaammin. Tänä vuonna rata oli todella kuiva ja nopea ja kun keli oli minulle riittävän viileä olisi ollut mahdollisuus todella kovaan aikaan jos vain kevään treenit olisi mennyt putkeen.

Mutta hyvä näinkin. Olisi vituttanut jos olisin erehtynyt tuhlaamaan kympin matkan puolittamisesta ja lähtöryhmän heikentämisestä.

Ai niin. Se vuoristoneuvoksen diplomikin kirjekuoresta perjantaina löytyi.

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi » Sun Jun 29, 2014 9:26

Olen aamun aikana hämmästellyt numeerista dataa eilisestä suorituksestani kummissani.

Sijoitukset väliaikapisteillä

Eskola 154
Tahko 149
Eskola 139
Tahko 138

Eli alun koko massan läpi valumisen jälkeen olen tasaisen tappavaan tahtiin parantanut sijoituksiani kisan edetessä.

Keskisykkeet

1. kierros 148 aika 4.02
2. kierros 145 aika 4.26
Koko kisa 146 aika 8.28

Vertailuksi ennätysvuoteni 2010

Tahko 2010
1 kierros 170 aika 3.41
2. kierros156 aika 4.17
Koko kisa 163 aika 7.59

Ällistyttävää. Olen ajanut rajusti pienemmällä sykkeillä ja toinen kierros on vain 9 minuuttia hitaammin kuin ennätysvuotenani. Ja lisäksi olen ajanut tasaisemmalla vauhdilla ja sykkeillä. Ilmeisesti tiedän vauhdinjaosta ja voimavaroistani enemmän kuin takavuosina.

Maksimisyke kisassa 196. Ei taida vanha enää saada kahtasataa rikki.

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK » Sun Jun 29, 2014 19:20

Kuvia Mc Krampin nettisivuilla. Jos kuvauskohteet haluavat kuvansa pois niin viestiä minulle.

Oz
President

Post by Oz » Sun Jun 29, 2014 21:17

Tahkolla on selvästi paikkansa Suomen kesässä.
Hyviä tarinoita on taas syntynyt tukuittain, onnittelut kaikille suoriutuneille!
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

RIDE RED - HAVE A SANTSIKUPPI!

Jari
Kramppilainen

Post by Jari » Sun Jun 29, 2014 21:48

Tase wrote:Äijät polkas hyvin :smt038
Jartsa! Miten vertaat 2010 tahkoon? (Aika(h) lähellä sitä meinaan)Reitti/olosuhteet? kunto? jne...
Niin, ja kolmas kierros mennään tahdonvoimalla :smt109
En minä muista. Ainakin olin 4 vuotta nuorempi :-D Foorumilta löytyy varmaan raportti 2010 vuodesta.
Reitti oli pikkuisen muuttunut tälle vuodelle. Viimeinen lasku oli erilainen ja Alppitalojen jälkeen kierrettiin pikkuisen pidempi lenkki ennen kun käännyttiin kohti Piazzaa. Lisäksi oli se yks rantapolku.
Muita muutoksia ei jäänyt mieleen. Vai oliko niitä?
www.mckramppi.com
#mc_kramppi

hape
Kramppilainen

Post by hape » Sun Jun 29, 2014 22:06

Rout is kuut, wether is kuut, everyting is kuut, tai ainakin mekein.
Mukavaa on ainakin tavata tuttuja, ja viimeinen lasku oli kyllä parempi kuin edellisenä vuonna, tosin hieman yllärinä tulivat ne hissivempeleet.
Taisi olla tuo kuvauspaikka ennen Eskolanmäkeen laskua ja muistan hyvin kun näin kymmenkunta ukkoa jonottamassa siinä, etten ainakaan tuohon jää seisoskelemaan, joten isolimppu päällä on hyvä ottaa vauhtia ja katotaan löytyykö reikää.
On siellä kyllä kovakuntoisia pyöräilijöitä, mutta kyllä kait siitä jotain saa tällainen harrasteljakin.(kramppeja).

AnttiL
Kramppilainen

Post by AnttiL » Mon Jun 30, 2014 9:18

Kyllä on vauhtia ja kestävyyttä ollut pidempimatkalaisilla :-D
Lähdimme pojan kanssa 25km matkalle klo. 9 lähdössä, oli ainakin aikaa ajella koko päivä aivan rauhassa.
Tavoitehan oli päästä maaliin.
Yllättävän lämmin ilma napsahti päiväksi.
Matkaa taivallettiin kaikessa rauhassa ja aivan omalla vauhdilla.
Reitillähän on yllättävän vähän tiesiirtymää, eka 5km on sitä latupohjaa ja sittenhän alkoikin jo melkein yhtäjaksoinen nousu kohti tuulivaaraan huoltoa.
Sitä nousua nimittäin riitti.
Reittihän oli erittäin nopeassa ja hyvässä kunnossa noin ensikertalaista ajatellen.
Tuo paljon keskustelua aiheuttanut viimeinen iso lasku.
Ikävähän tuota oli talutella, oli enemmän taluteltavaa ja aikamoista irtokivenmurkulaa oli sielä täällä.
Oliko nyt sitten parempi vai ei, toiset tykkäs toiset ei.
Maaliin pääsimme ja oli poikakin tyytyväinen.
Älä kysy jos vastaus ei miellytä!

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi » Mon Jun 30, 2014 18:46

Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Tahkon rinteen loppulaskusta. En tosin ylistäkään. Linja siinä missä joku muukin. Tänä vuonna en olisi mussuttanut vanhastakaan linjasta kun jarrupäivityksen mykään luotto jarrujen riittävyydestä oli kunnossa.

Hissin tuoleja en edes huomannut perjantaina kun kävin mäkeen tutustumassa. Niistä pääsi ohi näppärästi ohjaustankoa kääntämällä.

Sisko sen sijaan tykkäsi muutoksesta. Talutti alun jyrkimmän osuuden ja sen jälkeen pääsikin loput ajamalla. Viime vuonna talutti pyörän hisseille asti.

Kukaan ei ole viemä muistanut kehua livemusiikkia viimeisessä huollossa. Hieno juttu että oli bändi soittamassa.

Jari
Kramppilainen

Post by Jari » Mon Jun 30, 2014 21:55

Jussi wrote:Kukaan ei ole viemä muistanut kehua livemusiikkia viimeisessä huollossa. Hieno juttu että oli bändi soittamassa.
Ei ne soittaneet kummallakaan kierroksella kun mä olin Rahasmäen huollossa. Toisaalta, en ehtinyt viettää huolloissa aikaan kun 9 minuuttia :-D
Meinasin jättää vohvelit mansikkahillolla syömättä, mutta kanssa kilpailija sai houkuteltua syömään. Pari siinä sitten maltoin syödä. Maistuu muuten hyvälle suolakurkkujen kanssa :-D

Ekan kierroksen ajalla olisi ollut 60km kisassa sijalla 278. Ei mun mielestä huono kun maaliin ajoin lähes 1200 ukkoa. Mitä ne ihan viimeiset siellä oikein touhuaa (8h -> 60km)?
www.mckramppi.com
#mc_kramppi

jussik

Post by jussik » Tue Jul 01, 2014 0:21

turha viesti, en osaa poistaa
Last edited by jussik on Tue Jul 01, 2014 0:25, edited 1 time in total.

jussik

Post by jussik » Tue Jul 01, 2014 0:23

Jari wrote:
Ekan kierroksen ajalla olisi ollut 60km kisassa sijalla 278. Ei mun mielestä huono kun maaliin ajoin lähes 1200 ukkoa. Mitä ne ihan viimeiset siellä oikein touhuaa (8h -> 60km)?
ittekseni mietin siinä toisen kierroksen alussa et minkähänlainen sankari sieltä ekana tulee vastaan. eli tämä kaverihan olisi kisan viimeisenä ainakin siinä kohtaa. oikein hyväntuulinen herrasmieshän hän oli ja kannusti kovasti. ei tuntunut olevan mihkään kiire.

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK » Fri Jul 04, 2014 12:01

Tahko -aiheinen kuva-arvoitus. Kuka Kramppilainen?
Image
Last edited by MikaK on Fri Jul 04, 2014 19:31, edited 1 time in total.

Oz
President

Post by Oz » Fri Jul 04, 2014 14:26

Tää on helppo, kireä yläketju ja iso limppu sen paljastaa: Harri Aatos Saarinen

Mitä voitin?
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

RIDE RED - HAVE A SANTSIKUPPI!

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK » Fri Jul 04, 2014 19:31

Oz wrote:Tää on helppo, kireä yläketju ja iso limppu sen paljastaa: Harri Aatos Saarinen

Mitä voitin?
Se on oikea vastaus!
Mitä voitin?
Omakustannusmatka Tahko MTB 2015 tapahtumaan, onnittelut!

hape
Kramppilainen

Post by hape » Fri Jul 04, 2014 22:09

Tuosta täydellisestä vastauksesta voi kyllä antaa lisäpalkinnon, osallistumisoikeus huomiseen Syötteen stimulaatiolenkkiin!
Mistähän vastaaja tiesi koko nimeni, ei kyllä ole kovin usein ollut esillä?
Jaa ja mistähän kohtaa tuo kuva olikaan otettu?

Jari
Kramppilainen

Post by Jari » Mon Jul 07, 2014 11:14

hape wrote: Jaa ja mistähän kohtaa tuo kuva olikaan otettu?
Loppulaskusta. Mitä saan palkinnoksi? :-D
www.mckramppi.com
#mc_kramppi

AnttiL
Kramppilainen

Post by AnttiL » Mon Jul 07, 2014 21:51

Kuva kinahmi 2 :-D
Älä kysy jos vastaus ei miellytä!

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

Post Reply